Wat is storytelling?

De menselijke taal begon bij muziek. Maar toen mensen het vuur leerden beheersen, en in het donker de dag konden doorspreken, ontstonden de verhalen. Verhalen horen bij mensen. Maak daar gebruik van in je externe en interne communicatie, geschreven teksten, presentaties, video’s.

Ik wil storytelling!

Wat is storytelling?

Het toepassen van verhaalvormen en verhaaltechnieken met als doel een boodschap optimaal te communiceren wordt in Nederland ‘storytelling’ genoemd.  Voor de vertelkunst, die als doel heeft mensen te vermaken en wijze lessen te communiceren, gebruik je in Nederland ‘verhalen vertellen’.

Verhaaltjes? Ja ho even!

Natuurlijk willen we wel de waarheid spreken! Geen ‘verhaaltjes vertellen’. Feiten uitwisselen. Oké, helemaal waar. Feiten bestaan: als je tegen een lantaarnpaal aanloopt, is de pijn een feit. Maar hoe zit dat als je bijvoorbeeld een balans leest? Spreken die cijfers voor zich? Nee! Je moet er een beeld bij hebben. En dat beeld heb jij van binnen, in je hoofd.

Een superkrachtig instrument

Verhalen geven je rechtstreeks toegang tot de verbeelding. Om de werkelijkheid te begrijpen, gebruik je je verbeelding. Om te leren gebruik je je verbeelding. De informatie van je zintuigen plus je herinneringen worden verwerkt tot een samenhangend en behapbaar beeld. Leren betekent: nieuwe informatie toevoegen en je beelden aanvullen of aanpassen.

De ingrediënten van een lekker verhaal

Je wilt dat jouw boodschap tussen de oren van je publiek komt te zitten. Met storytelling kun je hun beeld van de werkelijkheid beïnvloeden, of hun beeld van jou. Ze aan het denken zetten. Inspireren tot actie. Er zijn verschillende verhaalrecepten voor verschillende situaties. Door die ingrediënten toe te passen, bereik jij wat je wilt. En je stakeholders (medewerker, leidinggevende of klant) smullen ervan.

Corporate story

Iedere organisatie heeft een verhaal. Vraag wat medewerkers tijdens verjaardagsvisite vertellen over hun werk en waarom dat belangrijk is. Al hun stories samen vormen het verhaal van jouw organisatie. Je wilt de beste, meest passende verhalen in je organisatie verspreiden. Zodat iedereen weet waar jullie trots op zijn. Een goede corporate story is herkenbaar, overtuigend en authentiek.

Storytellingtechnieken

Presentatie houden? Vanuit het doel dat je met je communicatie hebt (bijvoorbeeld inspireren, motiveren, positioneren, aankaarten) kies je de verhaalvorm. Vervolgens zijn er technieken uit de vertelkunst die je kunt gebruiken om ijzersterk over te komen. Ik leer ze je.

Ik wil storytelling!